vrijdag 12 augustus 2016

17. Klasbord

Waarom Klasbord?
 
Komend schooljaar ga ik voor het derde jaar Klasbord gebruiken. Klasbord is een app die je kan downloaden en waarmee je ouders op de hoogte kan brengen van wat er allemaal gebeurt in de klas. Het is een afgeschermde app waar je een code voor moet hebben en zo kan niet iedereen meekijken.

Ga naar de website:  http://klasbord.nl/
Hier kan je een nieuwe klas opstarten of een bestaande klas gaan volgen.

Voor het nieuwe schooljaar maak ik een nieuwe klas aan in de vakantie. Ik stuur de ouders via de schoolmail een code om mijn Klasbord te kunnen volgen. Dit is een PDF (zie afbeelding) die je zelf van Klasbord via de mail krijgt.
De volgers moet ik ook toestemming geven. Zo is de privacy dus gewaarborgd.

 
Sinds kort is het ook mogelijk om meerdere foto's in één bericht op Klasbord te plaatsen. Eerder was dat niet zo. Ik maak vaak een collage met de app FrameUrLife of Photo Collage. Op deze manier kun je meerdere foto's in een keer laten zien. 
 
In het weekend voor de eerste schooldag zet ik mijn eerste bericht online om leerling welkom te heten in de nieuwe groep en hier plaats ik dan een paar fot's van het nieuwe lokaal bij.
 
Wat plaats ik verder zoal op Klasbord:
* Een compilatie van wat de kinderen in een bepaalde week of tijdens een thema hebben   gedaan:
 
* Een verslag gemaakt door de klas over een bepaalde excursie of activiteit:
Hieronder een voorbeeld van onze schoolreis naar de Natuurschool.
 
 
* Iets waar een leerling of een groepje trots op is en graag wil showen.
En het is ook handig voor taken die daarna weer stuk gemaakt moeten worden. Bouwwerken in de bouwhoek, mozaïeken, kralenplanken, enz.
 
 
Ouders kunnen iets een "Toppie" geven of een reactie plaatsen:
 

 

Voordelen van Klas bord zijn:
* Het is heel gebruiksvriendelijk. Je kunt berichten plaatsen via de app met je telefoon of iPad, maar ook via de website op de computer.
* Je vergroot de ouderbetrokkenheid, doordat ouders zo zien wat er speelt en gebeurt in de groep.
 
* Je kunt meerdere Klasborden tegelijk volgen in de app. Ik houd zelf een bord bij voor groep 2, maar volg als ouder de borden van mijn eigen kinderen en als collega volg ik borden van andere groepen. Binnen het schoolteam ben je zo ook op de hoogte van het reilen en zeilen in andere groepen.
* Het gebruiken van Klasbord is helemaal gratis.
* Aan het eind van het schooljaar ontvang je gratis een PDF van al je berichten bij elkaar.
* Je kunt een Klasboek laten maken en zelf beslissen welke berichten hier in moeten komen. Hier moet wel voor betaald worden.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten