zondag 7 mei 2017

28. LaQ


LaQ, spelenderwijs en ontdekkend leren

Op de Facebook zag ik de vraag voorbij komen: "Wie wil met zijn/haar klas het materiaal LaQ uitproberen?"
Mijn groep 2 is altijd in voor nieuwe materialen uitproberen, dus zo gingen we aan de slag. 

Een basisset LaQ met ideeƫnboek, dienbladen en bordjes op de tafel om het makkelijk uit te zoeken en experimenteren maar....
LaQ staat deze weken bij mij op de weektaak en zo gaat iedere leerling kennis maken met dit materiaal. We starten met techniek 1: "Platte modellen maken"


Met de 7 steentjes van LaQ kun je de hele wereld bouwen.
LaQ bestaat uit 7 verschillende steentjes. Een basis vierkant, een basis driehoek, een connector breed, een connector smal, een connector 120 graden, 90 graden en een connector 3D.



Het is schitterend om te observeren wat er allemaal tijdens de eerste werkles al gebeurd.
- experimenteren met de platte modellen; sommige leerlingen maken de voorbeelden na en anderen gaan zelf fantaseren. Ze moeten eerst wel even handigheid krijgen in deze motorische handeling (aan elkaar vast maken en vastmaken van de onderdelen). En vooral goed opletten of je brede of smalle connectoren gebruikt.
- er wordt een tol gemaakt met het grote wiel en rode en gele vierkanten. "Juf, het wordt oranje, net als bij het kleuren mengen met de verf".
- er worden ook al 3D voorbeelden na gemaakt (zoals links "het jongetje op de fiets")


Door te spelen met LaQ worden 7 talenten geprikkeld; ruimtelijk inzicht, fijne motoriek, logica, creativiteit, fantasie, expressiviteit en concentratie.

Armbanden, een onderzetter voor mijn koffiekopje (begin mandala maken), een kasteel (eigen fantasie).


We hebben nog maar vier dagen kunnen spelen met dit materiaal, maar ik kan nu al vertellen dat het een hit is. Niet alleen voor mijn groep 2, maar ook zeker voor de middenbouw en bovenbouw op school.
Volg JufJanet op Facebook en je weet wanneer er een nieuwe blog is:



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen